Actueel

Een bewoner die blij is, bezorgt mij ook een glimlach

14
Feb
2023
Blog

Eva van den Brink werkt sinds een half jaar als verpleegkundige bij September Villa Richmond in Ede. Vanuit de thuiszorg heeft zij de overstap gemaakt naar een kleinschalig woonhuis voor ouderen met dementie. Ze vertelt hoe zij het werken bij Wonen bij September ervaart. 

Overstappen naar Wonen bij September 

Eva vertelt: “Ik heb de overstap gemaakt van de thuiszorg naar Wonen bij September. De zorg in de wijk is de afgelopen tijd onpersoonlijker geworden en ik miste het contact met de mensen waar ik voor zorg. Bij Wonen bij September ben ik veel meer betrokken bij het complete plaatje en geef ik meer belevingsgerichte gerichte zorg. Zo kan ik bijvoorbeeld iemand douchen en daarna nog de haren föhnen, om daar de tijd voor hebben typeert echt Wonen bij September.”  

Ongehaaste aandacht geven aan bewoners 

“Ik heb bewust gekozen om bij Wonen bij September te solliciteren. De visie op leefplezier vind ik hierbij erg mooi en ongehaaste aandacht geven aan bewoners.” 

“Je werkt altijd samen met een team tijdens je dienst. In de ochtend zorgen we voor het ontbijt en dat alle bewoners gedoucht en aangekleed zijn. Hierdoor is er in de ochtend veel reuring in het huis. Als we bijvoorbeeld zien dat het buiten mooi weer is, dan kijken we of er bewoners zijn die er op uit willen. Bijvoorbeeld naar de markt of het dorp. Ik heb ook de tijd om de nagels te lakken van een bewoner waarvan ik weet dat zij veel waarde hecht aan persoonlijke verzorging.”  

Leefplezier als rode draad 

“Dit komt ook terug in de visie van leefplezier. De bewoner staat bij ons voorop, we komen immers bij de bewoner thuis. Leefplezier is een rode draad door de hele dag. We kijken dan echt naar waar een bewoner blij van wordt. Het is voor de bewoners heel belangrijk dat zij zich gehoord voelen.

"Onlangs ben ik met een bewoonster gaan fietsen op onze duo fiets. Als ik  dan naast mij kijk en ik zie hoe zij geniet van de wind door haar haren en de vrijheid, dan krijg ik echt kippenvel” 

Eigenschappen van een nieuwe collega 

“Als nieuwe collega is het belangrijk dat je flexibel bent, geen dag is namelijk hetzelfde. Daarnaast moet je het overzicht kunnen bewaren. Er wonen namelijk bewoners in ons huis met verschillende wensen of een eigen dagplanning, we zitten niet elke dag stipt om 10 uur aan de koffie. Wanneer er koffie wordt gedronken hangt echt van de bewoners af.” 

“Daarnaast is vriendelijk en gastvrij zijn belangrijk. En gevoel voor humor is ook een mooie eigenschap, een polonaise door het huis lopen met bewoners komt namelijk ook geregeld voor. Binnen ons team komt die gezelligheid en die humor zeker terug. We hebben als team ook veel plezier samen. Iedereen helpt elkaar waar nodig. Het voelt als een warm bad.” 

Het is niet altijd makkelijk 

“Zorgen voor mensen met dementie doe je echt vanuit passie en plezier. Dat betekent niet dat het altijd makkelijk is. We hebben bijvoorbeeld een bewoner die had zijn fiets bij ons staan. Daar ging hij vaak mee fietsen. Op een dag werd dit helaas te gevaarlijk en heeft de familie in overleg met ons besloten de fiets weg te halen. Deze meneer is nog heel vaak op zoek naar zijn fiets en het is elke keer een confrontatie dat de fiets er niet meer staat.

Dat zijn lastige momenten voor meneer en voor ons als team, omdat we hem het plezier van fietsen zo gunnen maar dit helaas niet meer gaat. We proberen deze meneer dan zoveel mogelijk af te leiden met activiteiten die nog wel kunnen. Hierbij is het belangrijk om de bewoner echt te zien. Als het dan lukt om hem een plezierige dag te bezorgen, dan ga ik ook met een glimlach naar huis.” 

Ontdekken of het werken bij September wat voor jou is?

Ga naar onze vacaturewebsite deleukstezorgbaan.nl en ontdek de vacatures bij jou in de buurt. 

 

Terug naar overzicht

Zoek op trefwoord...