Lees hier meer over ons beleid rondom het coronavirusLees meer

Actueel

Even voorstellen…Karin van Heck

31
Mei
2021
Nieuws

Het woonhuis van September aan de Veldweg in Best, met 24 appartementen voor ouderen met dementie is begin 2021 opengegaan. Inmiddels draait het woonhuis op volle toeren. Tijd voor een korte kennismaking met Karin van Heck die aan het roer van dit woonhuis staat.

Wat is je werkervaring?
Ik werk al 35 jaar in de zorg. Ik heb een opleiding tot verpleegkundige gevolgd en vanaf 2003 heb ik ook leidinggevende functies gehad op diverse afdelingen. Van 2016 tot 2020 heb ik een managementfunctie bekleed op de OK in een ziekenhuis.

Waarom heb je gekozen voor een functie als leidinggevende bij September?
Ik miste in mijn laatste baan het contact met patiënten en in het ziekenhuis zag ik geen uitdaging meer. De visie van Wonen bij September op ouderenzorg sprak mij heel erg aan. Het accent ligt op welzijn, waar wordt iemand nou blij van? Ontzettend mooi om daar mijn steentje aan te kunnen bijdragen.

Wat betekent Wonen bij September, nu je er werkzaam bent, voor jou?
Een mooie fijne werkplek! Er wordt veel van je gevraagd; ik ben op de ‘vloer’ aanwezig om te zien wat het team nodig heeft, ik sta belangstellenden te woord, geef rondleidingen, ga achter dingen aan in huis die nog niet af zijn, ik moet nieuwe bewoners inhuizen en ga op huisbezoek.

Hoe ziet een willekeurige dag bij Wonen bij September in Best eruit?
Ik start om 7.00 uur. Tot ongeveer 14.00 uur werk ik mee in het huis. Ik help mee met de zorg voor bewoners en met het huishouden. Na die tijd geef ik rondleidingen, werk ik mijn mail weg en ga ik op huisbezoek bij mensen die geïnteresseerd zijn om bij ons te komen wonen. Tussendoor beantwoord ik nog de telefoontjes die binnenkomen.  Ik ga rond 17.30 uur naar huis. Na het eten doe ik nog wat aan de administratie, schrijf ik nieuwsbrieven, bereid het teamoverleg voor, regel scholing en nodig sollicitanten uit. Genoeg te doen dus!!

Wanneer is voor jou een werkdag geslaagd?
Als ik de bewoners zie genieten en medewerkers actief/creatief bezig zijn om de bewoners een fijne dag te bezorgen.

Vertel eens een leuke anekdote van een bewoner?
Een bewoonster die, bij het horen van carnavalsmuziek, zonder rollator en sambaballen voorop loopt in de polonaise! Zij was niet meer te stoppen! Dat zijn de prachtige momenten waar je het voor doet.

Leefplezier is iets dat bij September hoog in het vaandel staat. Een simpel woord, dat veelomvattend is. Hoe passen jullie dit programma toe in de dagelijkse praktijk?
Door te kijken en te luisteren naar onze bewoners. Iedere dag is er een activiteit en we vragen ook altijd aan bewoners hoe ze dit vonden. Dit doen we ook met het eten. We nemen regelmatig een bewoner apart mee, omdat we merken dat een aantal bewoners dat heel fijn vinden. Door corona zijn we helaas nog beperkt in uitstapjes. We kijken vooral waar iemand blij van wordt. Dat kan zijn dat we iemands nagels lakken, samen foto’s bekijken en bewoners daarover laten vertellen, samen liedjes zingen of gewoon een praatje maken. Het belangrijkste is; een bewoner bepaalt zelf wat hij of zij wil.

Terug naar overzicht

Zoek op trefwoord...